Spännande dag. . .

Idag var det en man (89 år) i våran klass och höll föredrag om sitt liv, eller rättare sagt när han var i olika koncentrations läger.. Som Auschwitz..
KONCENTRATIONSLÄGER
Det är nog det värsta jag hört talas om...
Attutplåna människor på ett så respektlöst och kränkade sätt gör mig fysiskt och psykiskt äcklad!!!
Bara för någons åsikt, någon tysk mans åsikt.
Det är inte bra.
Men om man tänker på det här ur Hitlers perspektiv, så man ju förstå lite hur han trodde:
-Att han gjorde rätt
- Att han skulle bli hyllad för det.
-Att folk skulle bli tacksamma(kanske inte judarna men. . .)
Han ville kanske bara att folk skulle se det han såg.
Många säger att han var ond, men ändå..
På ett sätt var han modig.
MISSFÖRSTÅ MIG ABSOLUT INTE!!!
Jag tycker inte något han gjorde var bra..
Vem vet?
Om folket trott annorlunda eller inte gillat hans idéer så kunde de ju stoppat honom.
Men folk lät honom göra det.
Kanske inte alla, men majoriteten bestämde väl även då.
Eller de som var mäktigast...
Hitler kom kanske bara med sin åsikt och blev bemött med sådan positiv respons att han blev säkrare på sin sak: Judar får inte finnas.
Det ryser mig vid bara tanken vad det fanns för mer tankar i hans huvud...
Jag tror nog att han tyckte det var lite hemskt, i alla fall LIIIITE...
Han kanske var en underbar make och far.. (nå ja, inte  den sista dagen då han tog med sig dem i döden)
Tänk om han hade använt sin makt till gott i stället, hur skulle världen se ut idag tro?
Det tåls att tänka på..
vi skulle kunna ha det bättre.... Eller sämre!

Tänk såhär:
Om inte kriget hänt skulle vi förmodligen inte stå här idag!
Men okej, låt oss nu tänka på det ur folkets perspektiv...
De skulle nog kunna beskriva sin vardag med tre ord, så enkelt.
ETT RENT HELVETE!
Jag kommer inte kunna gå en dag utan att tänka på alla människor som dött för en enda liten åsikt, som blommat ut blivit till flera miljoner döda, och det i lägren...
Så nästa gång du ser någon som ser "konstig ut".
Tänk att inte föra det vidare, viska det till en kompis eller någon annan.
Tänk på hur häftigt det är att vi alla är olika!
Olika stil, olika utseende. ALLT!
För om du för det vidare, då kanske det startar en ny härva igen.
Och vem vill det?(Hitler?*suck*)

Är du beredd att ta ansvar för miljoner människors död?
Att bli nästa Hitler?

OKej, jag inser hur mycket jag skrivit, jag är abnormt uttråkad. så jag skrev av mig lite ;)
Men snälla, tänk på det här!
Kriget exsisterar, förintelsen har hänt och männisor har dött. Jag är ledsen, men så är det. Jag accepterar det med ett tungt hjärta och önskar som många andra att det aldrig hänt.
Tack för mig ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0